lectio difficilior

comité rédaction

 

Elżbieta Adamiak

Ulrike Bechmann

Christl M. Maier

Shelly Matthews

Moisés Mayordomo

Martti Nissinen

Ulrike Sals

Susanne Scholz

Angela Standhartinger

Hanna Stenström

Kristin De Troyer

 

Elżbieta Adamiak (*1964) a étudié la théologie à Lublin (Pologne), Regensburg (Allemagne) et Nimègue (Pays-Bas). En 1994, l’Université Catholique de Lublin lui décerne un doctorat avec une thèse intitulée Das Marienbild in der feministischen Theologie von Catharina Halkes. Avec Communio Sanctorum. Grundriss einer ökumenisch orientierten dogmatischen Theologie der Gemeinschaft der Heiligen elle obtient son habilitation en 2012 de l’Université Adam Mickiewicz à Poznan (Pologne) où elle travaille comme collaboratrice scientifique dans le département de Dogmatique depuis 1998. Elżbieta est membre de différentes sociétés scientifiques: European Society of Women in Theological Research, Association européenne de théologie catholique, Sekcji Dogmatycznej Teologów Polskich, Polskiego Towarzystwa Mariologicznego. Elle est co-organisatrice de la conférence régionale de la section est-européenne de la European Society of Women in Theological Research. De 2007 à 2009 elle a participé au projet de la Commission Européenne Religions and Values in Central and Eastern Europe.

Bibliography - extraits:

  • Błogosławiona między niewiastami. Maryja w feministycznej teologii Cathariny Halkes, Lublin 1997. [Gesegnet unter den Frauen. Maria in der feministischen Theologie von Catharina Halkes]
  • Milcząca obecność. O roli kobiety w Kościele, Warszawa 1999 (2. Aufl. 2005; auf Japanisch, übersetzt von Tamura Kazuko, Tokio 2008). [Schweigende Anwesenheit. Zur Rolle der Frauen in der Kirche]
  • Kobiety w Biblii. Stary Testament, Kraków 2006. [Frauen in der Bibel. Altes Testament]
  • Traktat o Maryi, in: Dogmatyka, Bd. 2, hrsg. von E. Adamiak, A. Czaja, J. Majewski, Warszawa 2006, S. 15-287. [Traktat über Maria]
  • Kobiety w Biblii. Nowy Testament, Warszawa 2010. [Frauen in der Bibel. Neues Testament]
  • Communio sanctorum. Zarys ekumenicznie zorientowanej dogmatycznej teologii świętych obcowania, Poznań 2011. [Communio Sanctorum. Grundriss einer ökumenisch orientierten dogmatischen Theologie der Gemeinschaft der Heiligen]
  • Zusammen mit Rebeka J. Anić und Kornélia Buday (Hrsg.), Theologische Frauenforschung in Mittel-Ost-Europa. Jahrbuch der Europäischen Gesellschaft für theologische Forschung von Frauen 11(2003).
  • Together with Małgorzata Chrząstowska, Charlotte Methuen, Sonia Sobkowiak, Gender and Religion in Central and Eastern Europe, Poznań 2009.


Ulrike Bechmann (*1958) est depuis mars 2007 Professeur de Sciences Religieuses à la Faculté Catholique de la Karl-Franzens-Universität de Graz. Après un diplôme de la Faculté Catholique de la Otto-Friedrich-Universität de Bamberg, elle y obtient un doctorat en Ancien Testament en 1988 avec une bourse du Cusanuswerk puis une maîtrise en Sciences de l’Islam  de la Faculté d’Orientalisme de l’Université de Bamberg (1996). Entre 1989 et 1999 elle dirige le Comité allemand de la Journée Mondiale de la Prière, la plus ancienne initiative œcuménique de femmes chrétiennes de toutes traditions. De 1999 à 2007 elle est assistante pour la chaire de théologie catholique de la Faculté des Sciences de la Culture de l’Université de Bayreuth où elle obtient son habilitation en 2004. Ulrike est membre de différentes sociétés scientifiques, en particulier la European Society of Women in Theological Research et de la Société Autrichienne pour les Sciences Religieuses. Ses recherches portent sur les lectures féministes de la Bible, l’Orient Ancien, le Proche Orient, les religions comparées, le dialogue interreligieux et l’œcuménisme au féminin.

Bibliography - extraits: 

  • Das Deboralied zwischen Geschichte und Fiktion. Eine exegetische Untersuchung zu Richter 5, St. Ottilien 1989 (= Dissertation)
  • Vom Dialog zur Solidarität. Das christlich-islamische Gespräch in Palästina. Mit einem Vorwort von Uwe Gräbe und einem Beitrag von Ottmar Fuchs, Berlin 2000 (Kleine Schriftenreihe des Kulturvereins AphorismA - Sonderheft 6) (Mag.Arb., gek.)
  • With: Fuchs, Ottmar (Hg.), Von Nazareth nach Bethlehem. Hoffnung und Klage. Mit einem Forschungsbericht von Saleh Srouji (Tübinger Perspektiven zur Pastoraltheologie und Religionspädagogik 4), Münster 2002
  • With: Demir, Sevda/Egler, Gisela, Frauenkulturen. Christliche und muslimische Frauen in Begegnung und Gespräch, Düsseldorf 2001
  • Gestörte Grabesruhe. Idealität und Realität des interreligiösen Dialogs am Beispiel von Hebron / al-Khalil, (AphorismA - Reihe Kleine Texte 24), Berlin 2007
  • With: Kügler, Joachim (Hg.), Biblische Religionskritik. Kritik in, an und mit biblischen Texten - Beiträge des IBS 2007 in Vierzehnheiligen (Reihe: bayreuther forum TRANSIT - Kulturwissenschaftliche Religionsstudien) Bd. 9, 2009
  • Die Witwe von Sarepta. Gottes Botin für Elija, (Reihe: Kleinschriften, hrsg. v. Kath. Bibelwerk), Stuttgart 2010)
  • „Ich erschaffe das Licht und mache das Dunkel“ (Jes 45,7). Zentrale Aspekte der Gottesbeziehung in der Bibel, in: Renz, Andreas/Gharaibeh, Mohammad/Middelbeck, Anja//Bülent, Ucar (Hg.), „Der stets größere Gott“. Gottesvorstellungen in Christentum und Islam, Regensburg 2012, 49-67
  • Gottes dunkle Seiten. Gewalt in biblischen Texten, in: Renz, Andreas/Gharaibeh, Mohammad/Middelbeck, Anja/Bülent, Ucar (Hg.), „Der stets größere Gott“. Gottesvorstellungen in Christentum und Islam, Regensburg 2012, 187-198
  • Old Testament Hermeneutical & Archaeological Shifts Vis-à-is Palestine in the 20th Century, in: Raheb, Mitri (Hg.), The Invention of History: A Century of Interplay between Theology and Politics in Palestine (Volume 1), Bethlehem 2011, 59-86
  • Gottesurteil als Wette? Der Körper der Frau als Wetteinsatz am Beispiel von Num 5, in: Eberlein, Johann Konrad (Hg.), SpielKunstGlück. Die Wette als Leitlinie der Entscheidung. Beispiele aus Vergangenheit und Gegenwart in Kunst, Wissenschaft, Wirtschaft (grazer edition 7), Wien 2011, 5-46
  • With: Raheb, Viola, Politische Frauenproteste für Frieden und Demokratie. Die Friedensnobelpreisträgerinnen 2011, in: Theologisch-Praktische Quartalschrift 160 (2012) 133-141.
  • Interreligiöser Dialog und Religionswissenschaft, in: Stausberg, Michael (Hg,), Religionswissenschaft, Berlin Boston 2012, 449-462
  • „Zutritt verboten …“ Zur Relevanz heiliger Räume für eine Hermeneutik der Anderen, in: Baumann, Gerlinde/Gillmayr-Bucher, Susanne/Häusl, Maria/Human, Dirk (Hg.), Zugänge zum Fremden. Methodisch-hermeneutische Perspektiven zu einem biblischen Thema (Linzer Philosophisch-Theologische Beiträge 25), Frankfurt a.M. u.a.2012, 211-227

 

Christl M. Maier, (*1962) est professeur d’Ancien Testament à la Philipps-Universität de Marbourg. Après des études en théologie protestante à Tübingen et Berlin Ouest, elle reçoit un doctorat et une habilitation de l’Université Humboldt de Berlin en 1994 et 2000. Elle enseigne à Augsbourg, Hambourg, Kassel et Pietermaritzburg (Afrique du Sud). Elle est Associate Professor of Old Testament à Yale (USA) de 2003 à 2006. Christl est membre du projet de recherche “Hedwig-Jahnow” pour l’herméneutique féministe de la Bible hébraïque de 1991 à 2003. Elle est membre de la European Society of Women in Theological Research, de la  Society of Biblical Literature, de la Wissenschaftlichen Gesellschaft für Theologie et elle siège à la direction des Deutschen Evangelischen Kirchentag. Elle est également editor-in-chief de la série Vetus Testamentum Supplementum (Brill, Leiden) et membre du comité de rédaction du Journal of Biblical Literature et du Journal for the Study of the Old Testament. Ses domaines de prédilection sont la littérature sapientiale, la prophétie et l’herméneutique féministe. Elle prépare actuellement avec Carolyn Sharp de la Yale Divinity School un commentaire du livre de Jérémie (IEKAT, Kohlhammer, Stuttgart).

Publications include:

  • Christl M. Maier / Carolyn J. Sharp (Hg.), Prophecy and Power: Jeremiah in Feminist and Post­colonial Perspective, LHBOTS 577, New York u.a. 2013.       
  • Christl M. Maier / Nuria Calduch-Benages (Hg.), Die Schriften und spätere Weisheits­bücher, Die Bibel und die Frauen 1.3; Stuttgart. 2013. Spanische Ausgabe 2013, Englische Ausgabe 2014, Italienische Ausgabe 2014.   
  • Daughter Zion, Mother Zion: Gender, Space, and the Sacred in Ancient Israel, Fortress Press, Minneapolis 2008.
  • mit Mitgliedern des Hedwig-Jahnow-Forschungsprojekts (Hg.), Körperkonzepte im Ersten Testament. Aspekte einer Feministischen Anthro­pologie, Stuttgart u.a. 2003.
  • Die “fremde Frau” in Proverbien 1-9. Eine exegetische und sozialgeschichtliche Studie, OBO 144, Freiburg (CH) /Göttingen 1995.
  • Sacred Spaces in the Book of Hosea: The Intersection of Gender, Space, and the Sacred in Ancient Israel from a Feminist-Theological Perspective, in: Mark K. George /Daria Pezzoli-OIgiati (Hg.), Religious Representation in Place: Exploring Meaningful Spaces at the Intersection of the Humanities and Sciences, New York 2014, 75–88.
  • Körperliche und emotionale Aspekte JHWHs aus Genderperspektive, in: Andreas Wagner (Hg.), Göttliche Körper – göttliche Gefühle. Was leisten anthropomorphe und anthropo­pathi­sche Götterkonzepte im Alten Orient und Alten Testament?, OBO 270, Freiburg (CH) 2014, 171–189.
  • Der Diskurs um interkulturelle Ehen in Jehud als antikes Beispiel von Inter­sektio­nalität, in: Christine Gerber/Ute Eisen/Angela Standhartinger (Hg.), Doing Gender – Doing Religion. Fallstudien zur Intersektionalität im frühen Judentum, Christentum und Islam, WUNT 302, Tübingen 2013, 129–153.
  • Körper und Geschlecht im Alten Testament. Überlegungen zur Geschlechter­differenz, in: Angelika Berlejung/Jan Dietrich/Joachim F. Quack (Hg.), Menschenbilder und Körper­konzepte im Alten Israel, in Ägypten und im Alten Orient, ORA 9, Tübingen 2012, 183–207.

 

 

 

Shelly Matthews (*1961) est professeur de Nouveau Testament à la Brite Divinity School de la Texas Christian University. Elle a obtenu un doctorat en 1998 de la Harvard Divinity School sous la direction d’Elisabeth Schüssler Fiorenza avec qui elle a participé à l’édition des deux volumes du commentaire féministe Searching the Scriptures. Elle est ministre de la United Methodist Church, membre de la Society of Biblical Literature, de l’American Academy of Religion et de la North American Patristics Society. Ses recherches portent sur l’historiography féministe, Luc-Actes et la violence religieuse. Elle est en train de terminer une monographie sur le martyre d’Etienne et la formation du pagano-christianisme.

Bibliographie - extraits: 

  • “Feminist Historiography” pages 233–48 of Feminist Biblical Studies in the Twentieth Century: Scholarship and Movement  (Elisabeth Schüssler Fiorenza, ed.; The Bible and Women: An Encyclopaedia of Exegesis and Cultural History 9.1; Atlanta: Society of Biblical Literature, 2014.

  • “The Weeping Jesus and the Daughters of Jerusalem: Gender and Conquest in Lukan lament.”  Pages 385–403 of Doing Gender- Doing Religion: Fallstudien zur Intersektionalität in Texten des frühen Judentums, Christentums und Islam.  Edited by Christine Gerber, Ute E. Eisen und Angela Standhartinger.  Tübingen: Mohr, 2013.

  • Feminist Biblical Interpretation,” (co-authored with Suzanne Scholz), pages 303–13 of Oxford Encyclopedia of Biblical Interpretation.  (Steven L. McKenzie, ed.; Oxford: Oxford University Press, 2013).

  • The Acts of the Apostles: Taming the Tongues of Fire. Phoenix New Testament Guides (ed. Tat-Siong Benny Liew). Sheffield Phoenix Press, 2013.

  • Perfect Martyr: The Stoning of Stephen and the Construction of Christian Identity. Oxford: Oxford University Press, 2010.
  • “Clemency as Cruelty: Forgiveness and Force in the Dying Forgiveness Prayers of Jesus and Stephen” (Forthcoming, Biblical Interpretation January 09).
  • “Elite Women, Public Religion, and Christian Propaganda in Acts 16.”  Pages 111-33 in A Feminist Companion to Acts of the Apostles.  Edited by Amy-Jill Levine.  New York/London:  T & T Clark, 2004.
  • First Converts: Rich Pagan Women and the Rhetoric of Mission in Early Judaism and Christianity.  Contraversions:  Jews and Other Differences. Stanford: Stanford University Press, 2001.
  • "Thinking of Thecla:  Issues in Feminist Historiography." Journal of Feminist Studies in Religion, 17:2 (2001) 39-55.

 


Moisés Mayordomo, (*1966) est depuis 2014 professeur de Nouveau Testament à la Faculté de Théologie de l’Université de Bâle. Il a étudié à Giessen, Londres, Heidelberg et Berne d’où il a reçu son doctorat en 1997 et l’habilitation en 2004 et où il a également enseigné. Il étudie l’herméneutique, les méthodes littéraires, l’histoire de la réception du Nouveau Testament, les études genrel la masculinité dans les textes antiques, l’argumentation paulinienne et l’éthique non-violente néotestamentaire.

Among his publications are:

  • Den Anfang hören. Leserorientierte Evangelienexegese am Beispiel von Matthäus 1-2, Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht, 1998 (FRLANT 180). (= Dissertation)
  • Argumentiert Paulus logisch? Eine Analyse vor dem Hintergrund antiker Logik. WUNT 188; Tübingen: Mohr Siebeck, 2005. (= Habilitation)
  • (Hrsg.): Die prägende Kraft der Texte. Hermeneutik und Wirkungsgeschichte des Neuen Testaments (Ein Symposium zu Ehren von Ulrich Luz), Stuttgart: Katholisches Bibelwerk, 2005 (SBS 199).
  • (with Walter Dietrich): Gewalt und Gewaltüberwindung in der Bibel, Zürich: TVZ, 2005.
  • (Hrsg. with Peter Lampe and Migaku Sato). Neutestamentliche Exegese im Dialog: Hermeneutik – Wirkungsgeschichte – Matthäusevangelium, Festschrift für Ulrich Luz zum 70. Geburtstag, Neukirchen-Vluyn: Neukirchener, 2008.
  • Konstruktionen von Männlichkeit in der Antike und in der paulinischen Korintherkorrespondenz, Evangelische Theologie 68/2 (2008), 99-115.
  • Möglichkeiten und Grenzen einer neutestamentlich orientierten Tugendethik. Ein programmatischer Entwurf, Theologische Zeitschrift 64 (2008), 213-257.
  • Gewaltvermeidung in der Bergpredigt, Zeitschrift für Neues Testament 24 (2009), 12-21.
  • Exegese zwischen Geschichte, Text und Rezeption. Literaturwissenschaftliche Zugänge zum Neu-en Testament, Verkündigung und Forschung 55 (2010), 19-37.
  • (with Peter-Ben Smit) The Quest for the Historical Jesus in Postmodern Perspective: A Hypothetical Argument, in: T. Holmén / S. Porter (Hg.), Handbook for the Study of the Historical Jesus, Leiden: Brill, 2011, Bd. II, 1377-1409.
  • “Act Like Men!” (1 Cor 16:13). Paul’s Exhortation in Different Historical Contexts, in: CrossCurrents 61.4 (2011), 515-528.
  • Matthew 1-2 and the Problem of Intertextuality, in: Claire Clivaz, et al. (eds.), Infancy Gospels. Stories and Identities (Wissenschaftliche Untersuchungen zum Neuen Testament 281), Tübingen: Mohr Siebeck, 2011, 257-279.

Martti Nissinen (*1959) est professeur d’Ancien Testament à l’Université de Helsinki (Finlande) d’où il a reçu son doctorat en 1992. Il a aussi été membre de l’Institut for Advanced Study in Princeton (USA) en 2008—2009. Il préside le conseil d’administration de la Foundation for the Finnish Institute in the Middle East ainsi que le Centre d’Excellence de l’Academy of Finland (Changes in Sacred Texts and Traditions).
Ses principaux thèmes de recherche sont la prophétie dans l’Orient Ancien et les interprétations du genre dans le monde antique. Nissinen a largement publié sur l’homosexualité, le Cantique des Cantiques, la poésie érotique ancienne et la masculinité.

  • “Prophecy as Construct: Ancient and Modern,” in Hans M. Barstad and Robert P. Gordon (ed.), “Thus Speaks Ishtar of Arbela”: Prophecy in Israel, Assyria, and Egypt in the Neo-Assyrian Period. Winona Lake, Ind.: Eisenbrauns 2013. Pp. 11–35.
  • “Outlook: Aramaeans Outside of Syria, I. Assyria,” in Herbert Niehr (ed.), Aramaeans in Ancient Syria. Handbook of Oriental Studies, Section 1: The Near and Middle East 106. Leiden: Brill 2014. Pp. 273–296.
  • “Biblical Masculinities: Musings on Theory and Agenda,” in Ovidiu Creangă and Peter-Ben Smit (ed.), Biblical Masculinities Foregrounded. Hebrew Bible Monographs 62. Sheffield: Sheffield Phoenix Press 2014. Pp. 271–285.
  • “Since When Do Prophets Write?,” in Kristin de Troyer, T. Michael Law and Marketta Liljeström (ed.), In the Footsteps of Sherlock Holmes: Studies in the Biblical Text in Honour of Anneli Aejmelaeus. Contributions to Biblical Exegesis and Theology 72. Leuven: Peeters 2014. Pp. 585–606.
  • “Sacred Springs and Liminal Rivers: Water and Prophecy in the Ancient Eastern Mediterranean,” in Ehud Ben Zvi and Christoph Levin (ed.), Thinking of Water in Late Persian/Early Hellenistic Period in Judah. BZAW. Berlin: Walter de Gruyter 2014. Pp. 29–48.
  • “Oracles at Qumran? Traces of Inspired Speakers in the Dead Sea Scrolls,” in Mika S. Pajunen and Hanna Tervanotko (ed.), Crossing Imaginary Boundaries: The Dead Sea Scrolls in the Context of Second Temple Judaism. Publications of the Finnish Exegetical Society 108. Helsinki: Finnish Exegetical Society, 2015. Pp. 165–181.
  • “(How) Does the Book of Ezekiel Reveal Its Babylonian Background?” Die Welt des Orients 45 (2015): 85–98.
  • Forthcoming “Relative Masculinities in the Hebrew Bible/Old Testament,” in Ilona Zsolnay (ed.), Being a Man in Antiquity: Negotiating, Legitimating, and Maintaining Ancient Constructs of Masculinity. London and New York: Routledge.

 

 

Ulrike Sals (* 1971) est une exégète féministe. Elle a étudié la théologie protestante et la germanistique à Paderborn et Bethel-Bielefeld, et a obtenu un doctorat en 2003 à Bochum et une habilitation en 2014 à Rostock. Elle a travaillé et enseigné à Würzburg, Greifswald, Berlin, Berne et Hambourg. Elle a été rédactrice de lectio difficilior de 2004 à 2010.

A selection of publications:

  • Die Biographie der 'Hure Babylon'. Studien zur Intertextualit ät der Babylon-Texte in der Bibel. Tübingen 2004 (= Forschung zum Alten Testament II/6).
  • Reading Zechariah 5:5­–11. Prophecy, Gender and (Ap)Perception. In: Athalya Brenner (editor): Prophets and Daniel. A Feminist Companion to the Bible (Second Series). Sheffield 2001, S. 186–205.
  • The hybrid Story of Balaam (Numbers 22–24). Theology for the Diaspora in the Torah. In: Biblical Interpretation 16 (2008) 315–335.
  • Reading the difficult way - for ten years. In: Annette Esser u.a. (Hg.): Feminist Approaches to Interreligious Dialogue (= ESWTR yearbook 17). Leuven 2009, S. 209–214.
  • Of Worms and Worlds. Psalm-exegesis and Jewish-Christian Contacts. in Marianne Grohmann, Yair Zakovitch (Herausgeber): Jewish amd Christian Approaches to the Psalms. Freiburg/Br. 2009 (= Herders Biblische Studie ). S. 95–111.
  • Die Hure liegt im Auge des Betrachters - Prostitution in der Bibel. In: Diakonia 44 (2013) 87–93.
  • "Babylon" forever, or how to divinize what you want to damn. In: Diana Edelman, Ehud Ben Zvi (editors): Memory and the City in Ancient Israel. Winona Lake 2014, pp. 293–308.


 

Susanne Scholz est professeur d’Ancien Testament à la Perkins School of Theology de la Southern Methodist University de Dallas (Texas). Sa recherche concerne l’herméneutique biblique féministe, l’épistémologie et la sociologie de l’interprétation de la Bible ainsi que les méthodologies culturelles et littéraires. Elle a obtenu son doctorat de l’Union Theological Seminary in the City of New York sous la direction de Phyllis Trible. Elle a également étudié la théologie protestante à Mainz, Heidelberg et Jerusalem à l’Université Hébraïque. Elle est membre de la Society of Biblical Literature, l’American Academy of Religion, la Catholic Biblical Association et de la European Society of Intercultural Theology and Interreligious Studies. Elle préside la section nord-américaine de la European Society of Women in Theological Research. Contact: www.susanne-scholz.com

Elle est responsable de la série Feminist Studies and Sacred Texts publiée par Lexington Books pour laquelle elle reçoit volontiers des manuscrits: http://www.religiousstudiesproject.com/wp-content/uploads/2014/11/FLyer-Feminist-Studies-and-Sacred-Texts-series-final-version.pdf

Among her publications are:

  • La Violencia in the People’s Lives: Reading the Hebrew Bible on the American Continent (co-ed.; Semeia Press; SBL Press, 2014).

  • Feminist Interpretation of the Hebrew Bible in Retrospect: Methods (Volume 3) (ed., Sheffield Phoenix Press, 2016).

  • Feminist Interpretation of the Hebrew Bible in Retrospect: Social Locations (Volume 2) (ed., Sheffield Phoenix Press, 2014).

  • Feminist Interpretation of the Hebrew Bible in Retrospect: Biblical Books (Volume 1) (ed., Sheffield Phoenix Press, 2013).

  • Hidden Truths from Eden: Esoteric Readings of Genesis 1-3 (co-ed.; Semeia Series; SBL Press 2014).

  • God Loves Diversity & Justice: Progressive Scholars Speak about Faith, Politics, and the World (ed., Lexington Books, 2013).

  • Sacred Witness: Rape in the Hebrew Bible (Fortress Press, 2010).

  • Introducing the Women’s Hebrew Bible (T&T Clark, 2007).

  • Rape Plots: A Feminist Cultural Study of Genesis 34 (Peter Lang, 2000).

Prof. Dr. Angela Standhartinger (*1964) est professeur de Nouveau Testament à la Philipps-Universität de Marbourg depuis 2000. Elle a étudié la théologie protestante à Francfort et à Heidelberg. Elle a obtenu un doctorat en 1994 avec une thèse intitulée Das Frauenbild im Judentum der hellenistischen Zeit. Ein Beitrag anhand von Joseph und Aseneth publiée en 1995, puis son habilitation avec Studien zur Entstehungsgeschichte und Intention des Kolosserbriefs publiée en 1999. En 1998–1999 elle a été vicaire de la St. Katharinengemeinde à Francfort. En 2000 elle était Visiting Professor au Union Theological Seminary de New York. Elle se spécialise dans la littérature paulinienne et post-paulinienne, les traditions eucharistiques proto-chrétiennes et l’histoire des genres dans le judaïsme et le christianisme antiques.

 

 

Hanna Stenström (*1963) a reçu un doctorat en exégèse du Nouveau Testament en 1999 de la Faculté de Théologie de l’Université de Uppsala (Suède) avec une thèse intitulée The Book of Revelation: A Vision of the Ultimate Liberation or the Ultimate Backlash? A study in 20th Century interpretations of Rev. 14:1–5, with special emphasis on feminist exegesis.
Elle enseigne le Nouveau Testament à Uppsala et Stockholm. Ses domaines de recherche sont l’exégèse féministe du livre de l’Apocalypse, les question éthiques et politiques en sciences bibliques, l’histoire de l’exégèse biblique en Suède et la théologie féministe en général.

Academic publications (selected):

  • The Book of Revelation. A Vision of the Ultimate Liberation or the Ultimate Backlash? A Study in 20th Century Interpretations of Revelation 14:1-5, with Special Emphasis on Feminist Exegesis (Diss, Uppsala, 1999

Articles

  • ”Unity and Diversity in Nordic Biblical Scholarship” in Roland Boer and Fernando  Segovia (ed) The Future of the Biblical Past. Enivisioning Biblical Studies on a  Global Key (SBL Semeia Studies 66), Atlanta:Society of Biblical Literature, 2012, pp  111–133

  • ”The Atheists’s Bible. Two Examples of the ’Cultural Bible’ in Contemporary Sweden” i Back, Sven-Olav och Matti Kankaanniemi (red) Voces Clamantium in Deserto. Essays in Honor of Kari Syreeni  (Studier i exegetik och judaistisk utgivna av Teologiska fakulteten vid Åbo Akademi 11), Åbo:Åbo Akademi, 2012, pp 309–332

  • ”Paulus och kvinnorna – tolkningar i 1950-talets Sverige” i Anders Ekenberg, Jonas Holmstrand, Mikael Winninge (red) 2000 år med Paulus, Uppsala:Bibelakademiförlaget, 2013, pp 249–280
    ”’Kristus är med det på banan’. Historiebruk i debatten om prästvigning av kvinnor 1957 och 1958” i Claesson, Urban och Sinikka Neuhaus (red Minne och möjlighet. Kyrka och historiebruk från nationsbygge till pluralism (Forskning för kyrkan 22), Göteborg-Stockholm:Makadam, 2014, pp 105–131.
  • ”Framtid för befriade kvinnor eller framtid befriad från kvinnor?” Svensk Teologisk Kvartalsskrift 4/ 2000, 188-195.
  • ”Grandma, Räisänen and the Global Village: A Feminist Approach to Ethical Criticism”. in Ismo Dunderberg, Christopher Tuckett och Kari Syreeni Fair Play: Diversity and Conflicts in Early Christianity. Essays in Honour of Heikki Räisänen (Supplements to Novum Testamentumvol CIII), Leiden-Boston-Köln; Brill, 2002, 521-540.
  • “Is A Feminist Liberating Exegesis Possible Without Liberation Theology?”, in: lectio difficilior 1/2002, n.p. (http://www.lectio.unibe.ch/02_1/stenstroem.htm).
  • ”'Kvinna-se familj' Om den bibliska historiens betydelse för nutida teologi”, in: Anne-Louise Eriksson (ed.), Var kan vi finna en nådig Gud? Om könsmaktsordning i kyrka och teologi (Working Papers in Theology 2), Uppsala: Uppsala universitet, 2002, 13-32.
  • “Historical-Critical Approaches and the Emancipation of Women – Unfullfilled Promises and Remaining Possibilities”, in: Caroline Vander Stichele and Todd Penner (eds.), Her Master's Tools? Feminist and Postcolonial Engagements of Historical-Critical Discourse, (Global Perspectives on Biblical Scholarship 9), Atlanta: Society for Biblical Literature, 2005, 31-45.
  • ”Fair Play? Some Questions Evoked by Heikki Räisänen’s Beyond New Testament Theology", in: Todd Penner and Caroline Vander Stichele (eds.) Moving Beyond New Testament Theology? Essays in Conversation with Heikki Räisänen, (Publications of the Finnish Exegetical Society 88), Helsinki: Finnish Exegetical Society, Göttingen: Vandenhoeck andRuprecht, 2005, 104-132.
  • ”En annan exegetik var möjlig. Om Lydia Wahlströms bruk av forskning kring Bibeln och den tidiga kyrkan.”, in: Lars Hartman et al (eds.), Vad, hur och varför? Reflektioner över bibelvetenskap. Festskrift till Inger Ljung. (AUU. Uppsala Studies in Faiths and Ideologies 17), Uppsala: Uppsala universitet, 2006, 112-127.
  • ”Feministische Theologie in Schweden”, in: Hanna Stenström et al (eds.), Scandinavian Critique of Anglo-American Feminist Theology (Journal of the European Society of Women in Theological Research 16), Leuven: Peeters, 2007, 99-207.
  • “Selected Bibliography: Feminist Research in Theology in the Nordic Countries”, in: Hanna Stenström et al (eds.), Scandinavian Critique of Anglo- American Feminist Theology (Journal of the European Society of Women in Theological Research 16), Leuven: Peeters, 2007, 209-230.
  • “Masculine or Feminine? Male Virgins in Joseph and Aseneth and The Book of Revelation”, in: Bengt Holmberg and Mikael Winninge (eds.), Identity Formation in the New Testament (WUNT 227), Tübingen: Mohr Siebeck, 2008, 199-222.
  • “‘…oberoende av tidsbetingade förhållanden och åsikter’. Fyra exegeters inlägg i debatten 1958”, in: Boel Hössjer Sundman (ed.), Äntligen stod hon i predikstolen. historiskt vägval 1958, Stockholm:Verbum, 2008, 105-126.
  • “Feminists in Search for a Usable Future”, in: William John Lyons and Jorunn Økland (eds.), The Way the World Ends? The Apocalypse of John in Culture and Ideology (The Bible in the Modern World 19), Sheffield: Sheffield Phoenix Press, 2009, 240-266.
  • “‘They Have Not Defiled Themselves With Women …’. Christian Identity According to the Book of Revelation”, in: Amy-Jill Levine and Maria May Robbins (eds.), A Feminist Companion to the Apocalypse of John (Feminist Companion to the New Testament and Early Christian Writings 13), London – New York: T&T Clark International, 2010, 33-54.
  • ”Boer’s Manifesto: Part of the Solution or Part of the Problem? Some Reflections from a Swedish Perspective”, in: Roland Boer (ed.), Secularism and Biblical Studies (Bible World), London: Equinox, 2010, 40-50.
  • ”Is Salvation Only for True Men? On Gendered Imagery in the Book of Revelation”, in: Michael Laban and Outi Lehtipuu (eds.), Imagery in the Book of Revelation (Contributions to   Biblical Exegesis and Theology 60), Leuven- Paris – Walpole, MA: Peeters, 2011, 183-198.

Edited books:

  • Religionens offentlighet. Om religionens plats i samhället.(Forskning för kyrkan 20), Skellefteå: Artos, 2013
  • Scandinavian Critique of Anglo-American Feminist Theology (Journal of the European Society of Women in Theological Research 16), Leuven: Peeters,2007 (with Elina Vuola, Sabine Bieberstein and Ursula Rapp).
  • På spaning…Från Svenska kyrkans forskardagar 2009 (Forskning för kyrkan 11), Stockholm: Verbum, 2010.

Edited text books for academic education:

  • Allvarligt talat. Om predikan. (Forskning för kyrkan 9), Stockholm: Verbum, 2008.
  • Att tolka Bibeln och Koranen Lund: Studentlitteratur, 2009.
  • Levande ord. Tolkningar av abrahamitiska källtexter, Lund: Studentlitteratur, 2012 (with Susanne Olsson).

Chapters in textbooks for academic education in theology/religion:

  • ”Vem har del i framtiden? En feministisk textanalys av Upp 17:1-19:10.”. in: Dieter Mitternacht and Anders Runesson (eds.), Jesus och de första kristna. Inledning till Nya testamentet, Stockholm: Verbum, 2006, 465-474.
  • ”Feministisk bibeltolkning i kristet präglade samhällen”, in: Hanna Stenström (ed.), Att tolka Bibeln och Koranen, Lund: Studentlitteratur, 2009, 137-147.
  • ”Kristendomens Jesus, Guds son”, in: Susanne Olsson and Hanna Stenström (eds.), Levande ord. Tolkningar av abrahamitiska källtexter, Lund: Studentlitteratur, 2012, 95-113.
  • ”Minnet av Maria Magdalena – från evangelierna till feministisk kristendom”, in: Susanne Olsson und Hanna Stenström (eds.) Levande ord. Tolkningar av abrahamitiska källtexter, Lund: Studentlitteratur, 2012, 183-200.

 

Kristin De Troyer (* 1963) est professeur d’Ancien Testament à l’Université de St Andrews (Ecosse). Après l’obtention de son doctorat à Leyde en 1997, elle enseigne l’Ancien Testament au Séminaire catholique de Breda (Pays Bas), puis à la Claremont School of Theology, Claremont Graduate University, Claremont Lincoln University ainsi qu’au St Katherine’s College de San Diego. Elle a également animé le Summer Institute for Text Criticism à l’Académie des Sciences et à la Faculté de Théologie de Goettingen. Depuis 2000, elle préside le comité qui organise les conférences internationales de la Society of Biblical Literature. Elle est membre du comité exécutif de l’International Organization for Septuagint and Cognate Studies et a été membre du Conseil de la Society of Biblical Literature. Elle est membre de la section belge de la European Society of Women in Theological Research. Elle s’intéresse particulièrement à la Septante, à l’histoire du texte biblique, ses traductions et ses aspects herméneutiques.

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Theol. Fakultät der Universität Bern, lectio@theol.unibe.ch